BAB 5 INTEGRASI APLIKASI AUTOMASI PEJABAT
Microsoft Excel into Microsoft Word
Situasi : Anda perlu menulis Laporan Kewangan Jualan Bulan Disember.
Step 1 : First of all, sila buka Microsoft Word anda. Semua kerja akan dibuat di dalam word. Then, bolehlah tulis tajuk laporan anda.
Step 2 : After that, untuk memasukkan data kewangan anda menggunakan Excel, pilih menuInsert dan klik pada simbol Object. Pilih Create New dan cari Microsoft Office Excel 97-2003 Worksheet. Klik Ok.
Step 3 : After that, akan terpaparlah jadual Excel kat dalam Word tu. So, anda boleh guna Excel dan Word di dalam ruang yang sama.
Step 4 : So anda dah boleh masukkan data kewangan ke dalam Excel dengan riang hati yeay :) Macam contoh yang saya buat kat bawah ni dengan riang rianya hihi
Step 5 : Hokay dah settle bahagian memasukkan data. Seterusnya, kita boleh membina graf berdasarkan data di dalam Excel kita tadi. Sila highlight kan terlebih dahulu data yang ingin dimasukkan ke dalam graf. Then, pada Menu Bar, klik Insert dan klik pada Column jika anda ingin memasukkan graf bar. Akan keluar pelbagai bentuk graf yang boleh digunakan. Bolehlah pilih mana berkenan di hati.
Step 6 : So akan kelihatan laa graf bar di dalam Excel. Kemudian, anda boleh mengedit graf anda pada ruangan Chart Tools.
Tadaaa dah siap saya punya! Inilah hasil laporan saya. Mudah cepat dan efision :) Have a try guys.
( SOURCES : http://sahirahakilahms.blogspot.com/2015/10/integrasi-aplikasi-automasi-pejabat.html)
Situasi : Anda perlu menulis Laporan Kewangan Jualan Bulan Disember.
Step 1 : First of all, sila buka Microsoft Word anda. Semua kerja akan dibuat di dalam word. Then, bolehlah tulis tajuk laporan anda.
Step 2 : After that, untuk memasukkan data kewangan anda menggunakan Excel, pilih menuInsert dan klik pada simbol Object. Pilih Create New dan cari Microsoft Office Excel 97-2003 Worksheet. Klik Ok.
Step 3 : After that, akan terpaparlah jadual Excel kat dalam Word tu. So, anda boleh guna Excel dan Word di dalam ruang yang sama.
Step 4 : So anda dah boleh masukkan data kewangan ke dalam Excel dengan riang hati yeay :) Macam contoh yang saya buat kat bawah ni dengan riang rianya hihi
Step 5 : Hokay dah settle bahagian memasukkan data. Seterusnya, kita boleh membina graf berdasarkan data di dalam Excel kita tadi. Sila highlight kan terlebih dahulu data yang ingin dimasukkan ke dalam graf. Then, pada Menu Bar, klik Insert dan klik pada Column jika anda ingin memasukkan graf bar. Akan keluar pelbagai bentuk graf yang boleh digunakan. Bolehlah pilih mana berkenan di hati.
Step 6 : So akan kelihatan laa graf bar di dalam Excel. Kemudian, anda boleh mengedit graf anda pada ruangan Chart Tools.
Tadaaa dah siap saya punya! Inilah hasil laporan saya. Mudah cepat dan efision :) Have a try guys.
( SOURCES : http://sahirahakilahms.blogspot.com/2015/10/integrasi-aplikasi-automasi-pejabat.html)






Comments
Post a Comment